Dakwah: Bagaimana Bermula ???

Dakwah : Bagaimana Mahu Bermula ???

Dakwah mudah untuk diperkata, namun bukan mudah untuk terlaksana.. namun kesusahan dalam dakwah tu lah menjadi ujian wajib diri kepada para da’i yang ingin menarik manusia kembali kepada agama Allah yang diredhai ini.. Bila bercakap tentang dakwah kan saya suka mengatakan kita menarik sahabat kita yang jauh dari Islam kembali kepada kehidupan Islam, dan menarik mereka yang BELUM ISLAM menerima ISLAM sebagai cara hidup mereka 

Dalam dakwah perlu ada tahapan. Tidak boleh terus menyerbu menyampaikan apa yang kita ingin sampaikan.

Pada saya ia terbahagi kepada 8 tahap dalam dakwah (fokus non-muslim):

Tahap 1 – Kenal-Kenal

*Berkenalan la dengan orang yang kita nak dakwah tu. Tanpa kita kenal dia dan dia tak kenal kita macam mana la kita nak dakwah pada dia. Kat Makkah kan, Rasulullah dulu dakwah kat orang2 yang Nabi kenal dulu. Sebab apa kan. Orang yang kita kenal dan kenal kita lagi senang nak bawak bincang. Tapi ada org kata. “Susah la nak dakwah kat orang yang kita kenal”. Pada saya kan. Tu maknanya kita betul2 tak sayang kawan2 kita. Sebab kita sanggup biarkan dia dalam kekufuran.

Tahap 2 – Faham-Faham la

*Cuba memahami siapakah orang yang kita cuba dakwahkan tu. Kadang-kadang kita tak nak cuba nak meamahami orang. Bila memahami orang yang kita nak dakwah baru kita boleh fikirkan macam mana cara terbaik nak dakwah kepada dia.

Tahap 3 – Sedar-sedar kan la
Dakwah
*Terdapat dikalangan non-muslim yang x tahu kepentingan agama. Kita perlu menyedarkan mereka. Jadi kita perlu menggunakan pendekatan yang sesuai bagi meyakinkan mereka apakah tujuan hidup manusia dan tujuan penciptaan mereka. Terdapat banyak bukti yang menunjukkan kewujudan pencipta. Terdapat banyak sekarang yang mula mengiyakan kewujudan tuhan namun mereka tidak pasti Tuhan manakah yang benar-benar layak disembah 

Tahap 4 – Apa yang kamu faham tentang Islam?

*Cuba tanya apakah yang mereka tahu tentang Islam. Apakah pendapat mereka tentang orang Islam? Apakah isu-isu yang mereka tidak paus hati tentang Islam. Kumpulkan dulu segala perkara-perkara berikut. walaupun mungkin ada kritikan keras terhdapa Islam.. Sabar dulu la. Jangan terus marah pulak kawan kita tu.

Tahap 5 – Pecah Salah Tanggapan

*Soalan-soalan yang dikumpulkan perlulah dijawab. Sama ada kita sendiri mencari jawapan atau meminta bantuan rakan kita unutk menjawab salah tanggapan tentang Islam. Dr. Zakir Naik telah menerbitkan buku berkaitan salah tanggapan tentang Islam yang amat membantu para pendakwah membersihkan imej Islam yang disalah faham. Pembersihan ini amat penting sebelum kita menceritakan tentang Islam yang diajar oleh Allah dan RasulNya tanap penambahan mahupun pengurangan. Kita perlu menjawab segala persoalan yang mereka salah faham.

Tahap 6 – Presenting Islam

*Present Islam dengan sesimple mungkin berkaitan dengan Rukun Iman dan Rukun Islam. Tekankan lebih-lebih lagi berkaitan keesaan Allah, Kerasulan Muhammad. Jika mereka boleh menerimanya. InsyaAllah jika keimanan mula bercambah maka perkara-perkara lain akan mudah diterima. Terdapat buku yang baik berkaitan presenting Islam contohnya WHAT ISLAM IS ALL ABOUT? dan THE COMPLETE IDIOT GUIDE UNDERSTANDING ISLAM oleh yahiya emerick. Buku yang cukup baik macam mana kita boleh present Islam dengan cara yang mudah 

Tahap 7 – Jom la masuk Islam!

*Apabila segalanya telah dibuat. Kefahaman terhadap Islam terhadap diberi. Dan non-muslim mula menunjukkan minat terhadap Islam. Kerap tanya kepada dia “Bila nak masuk Islam?”. Ceritakan tentang ganjaran yang Allah akan berikan kepadanya apabila mereka masuk Islam. Ceritakan tentang amal kebaikan sebelum-sebelum ini akan diberi ganjaran yang besar oleh Allah. Dosa-dosa mereka diampunkan umpama bayi yang baru lahir. Banyak kan memberi motivasi.

Tahap 8 – Berdoa kepada Allah 

* Banyak dikalangan pendakwah selalu lupa melakukan perkara yang paling penting. Mereka lupa mendoakan orang yang mereka dakwah. Sabahat-sahabat semua, hidayah milik Allah maka doa lah kepada Allah semoga memberi hidayah kepada rakan kita. jangan ptutus asa jika dakwah anda lambat memberikan hasil. dakwah Rasulullah ada yang masuk Islam selepas kewafatannya. Jadi jangan la risau teruskan berdakwah dan jangan putus2 berdoa.

Okla. sikit penulisan dari saya. maaflah jika kurang teratur. Jom kita wat Dakwah!!!

Dakwah Karismatik

Pernahkah anda mendengar teori dakwah karismatik? Kebiasaanya teori karismatik ini dikaitkan dengan ciri ciri keperibadian seseorang terutamanya dalam kepimpinan.Karismatik ini mampu membuatkan orang terpesona dan tidak jemu melihatnya dari aspek ucapan,watak,pandangan dan lain lain sudut.Karismatik ini,boleh diumpamakan seperti air.Mengapa? Kerana air boleh mengalir dalam apa juga bentuk.Di tempat yang sempit,luas berbatu,dan sebagainya.Begitulah juga dengan dakwah karismatik,ia mampu menembusi ke dalam semua lapisan masyarakat dengan pendekatan dan strateginya.

sungai

Mengimarahkan Surau Kolej Dan Asrama Kampus

surau koleh

Lazimnya, di kampus-kampus telah didirikan surau-surau untuk kemudahan ibadah dan tempat menuntut ilmu. Sebagai jurudakwah kampus, tugas mengimarahkan surau terpikul di bahu pendiri pendiri dakwah. Daripada meramaikan ahli jemaah hingga menutup pintu surau, tugas bergaji ini perlu disantun bersama. Antara tugas yang boleh digerakkan ialah

  • Mengadakan masjlis-masjlis ilmu terutama di waktu Maghrib hingga Isyak
  • Mengadakan program-program imarah surau seperti kursus pengurusan jenazah, kursus penyembelihan haiwan, kursus solat khusyuk dan pelbagai lagi aktiviti yang boleh dijayakan.
  • Menghidupkan solat jemaah 5 waktu

Mulianya Tugas Dakwah

41_33

Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!(41:33).

Sasaran Dakwah Kampus

bigstockphoto_arrows_in_the_target_1393338_v_Variation_1Bagi menyebarkan risalah dakwah, seorang jurudakwah perlu tangkas mengenali sasaran dakwah. Berikut disenaraikan beberapa kumpulan sasaran dakwah yang perlu diberi perhatian.

  1. Rakan Sebilik
  2. Rakan sekelas
  3. Staff Akademik
  4. Pegawai Keselamatan
  5. Staff Sokongan
  6. Keluarga